1. Idees principals
Per Anaximandre, totes les coses neixen i es destrueix al mateix lloc, a l’ àpeiron. Una cosa comporta l’altra, els contraris estan en lluita constantment entre ells però es necessiten, perquè sense un no existiria l’altre . En el text també apareix la idea de justícia.
2. Títol
Àpeiron el principi i el fi de totes les coses.
3. Anàlisi del text
En aquest text d’ Anaximandre veiem que per ell el seu arkhé és l’ àpeiron que és el principi de totes les coses i és indeterminat, etern i il•limitat. Per Anaximandre tot neix i mor en l’ “àpeiron”, allà on neixen totes les coses és on finalment té lloc la seva destrucció. Tambè parla de la formació de contraris que estan en lluita contínua però que es necessiten perquè sense un no hi ha l’altre i que finalment de nou s’uneixen a l’ àpeiron, inici i final de les coses, arribant a assolir la justícia i és això al que es refereix quan parla del “pagament de les retribucions i de les penes segons l’ordre del temps”, dona a entendre que el temps posa a cadascú al seu lloc segons les coses que hagi fet.
4. Comparació
Podem comparar la teoria d’Anaximandre amb la de Tales de Milet. El dos defensen teories monistes però entre ells trobem diferències: Tales considera que l’arkhé és l’aigua, és a dir parla d’un element físic, ja que a través de l’observació s’adona que tot es nodreix d’aigua mentre que Anaximandre fa referència a un element abstracte amb aspectes morals i de justícia: l’ àpeiron.
No hay comentarios:
Publicar un comentario